zondag 10 maart 2019

Hollandse winter

Als ik nu door mijn fotoarchief blader, denk ik toch nog even met weemoed terug aan vorig jaar. Toen hadden we toch nog even een echte winter met ijs en sneeuw. Zelfs was het IJsselmeer bevroren wat weer dat unieke en fotogenieke kruiend ijs opleverde. En nu lijkt het er op dat de winter wel echt weer voorbij is. We hebben zelfs al weer een paar ' lente' dagen achter de rug met de nodige temperatuurrecords. En nee, ik kan het gewoon niet loslaten dat de winter weer voorbij is. Geen knisperende verse sneeuw onder de schoenen, geen mooie ijslaag op de vennen en rijp op de takken die voor zo'n prachtige fotogenieke setting zorgen. Gewoon frustrerend bijna... Zelfs in de gebieden waar bijna sneeuwgarantie is zoals de Hoge Venen in België of de Harz in Duitsland was het beduidend minder dit jaar. Maar gelukkig viel er dan toch in Nederland op de laatste dag van januari sneeuw! Hier in het oosten van Nederland helaas maar een paar centimeter, maar genoeg om beeld te schieten met een winterse uitstraling. De eerste uurtjes van die dag vrij genomen van het werk en er op uit getrokken. Ik ben naar het Buursezand gegaan, waar ik tot mijn verbazing helemaal alleen was de eerste uurtjes. Heerlijk! Het was gelukkig bewolkt en nog koud genoeg om in de eerste uurtjes de nodige verschillende opnames te maken, voordat de sneeuw wegsmelt doordat de zon doorbrak. Al met al toch nog wat mooie opnames kunnen maken van deze echte 'Hollandse winter' anno 2019...
Hieronder een aantal beelden gemaakt tijdens de afgelopen winterse periode.


                                            De Steenhaarsplassen na een strenge nachtvorst




IJsstructuren op de autoruit



De Bleek in Losser na een verse sneeuwbui



With a touch of snow...





Een koppel reeën in het Buurserzand


Het Buursermeertje in winterse setting
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten