maandag 4 februari 2013

Kruiend ijs bij Hindeloopen

Voorlopig is de winter ten einde, tenminste daar lijkt het wel op. Toch hebben we een aantal dagen mooi kunnen genieten van sneeuw en ijs. Het heeft een aantal dagen goed gevroren met als gevolg dat een groot deel van het IJsselmeer bedekt was met een dikke laag ijs. Nadat de temperaturen boven nul uitstegen en er een westenwind aangekondigd werd heb je kans dat het ijs aanspoelt aan de kust. Vorig jaar had ik al een poging gewaagt bij Urk, maar was toen te laat en had ook nog eens regen tijdens het fotograferen. Nu moest ik afgelopen maandag in Leek zijn voor mijn werk en dat ligt 'aardig' in de richting van het IJsselmeer. Dus de cameraspullen meegenomen en op de weg terug naar huis naar Hindeloopen gereden. De zon scheen bijna de gehele dag, alleen toen ik tegen een uur of vier bij Hindeloopen aan kwam trok de lucht helemaal dicht. Balen dus, want een beetje zonlicht doet het ijs mooi oplichten, vooral met tegenlicht. Maar goed heb het beste er maar van gemaakt. Heb me niet op het ijs gewaagt, want dat werd mij te link. Onderstaande serie heb ik kunnen maken die middag. Opnames gemaakt met Canon 40D met Sigma 10-20mm en 70-200mm f4 vanaf statief met 0.9ND Lee filter en draadontspanner.







2 opmerkingen:

  1. Leuk om ook bij jou het kruiend ijs te zien, Ronald. Prachtige kleur heeft het ijs bij jou. Ik ben diezelfde maandag in Marken geweest. Maar daar lag niet zoveel. De wind was de verkeerde kant op. Mooie foto's. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooie serie. Vooral die blauwe kleur in het is doet mooi aan.
    Ik denk zelfs dat je van geluk mag spreken dat de zon even weg was

    BeantwoordenVerwijderen