dinsdag 12 oktober 2010

Safari in het Kruger NP

Het voordeel van een bezoek aan het Kruger NP is dat je het park met je huurauto kunt bezoeken. Dus kun je zelf bepalen hoe je gaat rijden, waar je heen gaat en hoe lang je stopt om bij gespotte dieren je foto’s te maken. Dit is natuurlijk als je wilt fotograferen wel een voordeel. Ook kun je zodien het mogelijk is je auto in de goede positie zetten om een goede achtergrond te kiezen of voor een juiste lichtval. Na mijn eerdere eigen ervaringen en het lezen van websites van Afrikagangers heb ik een raamstatief aangeschaft om vanuit de auto met een 500mm telelens en camera te kunnen fotograferen. Ik heb gekozen voor het Eckla-Eagle raamstatief dat verkrijgbaar is bij Han Bouwmeester. Thuis had ik het raamstatief al met succes uitgeprobeerd in mijn Opel Corsa. In Zuid Afrika hadden we een Toyota Yaris ter beschikking. Het raamstatief kon zonder veel moeite gemonteerd worden op de autodeur, zonder deze te beschadigen. Wel was het even passen en meten met de schommelkop en camera om nog verantwoord de auto te besturen. Dit was goed te doen en de maximum snelheid in het park was toch 50km/h op asfaltwegen. Ook heb ik gebruik gemaakt van de rijstzak, maar de meeste beelden heb ik toch geschoten met het raamstatief omdat het veel stabiliteit en flexibiliteit biedt. Vooral als de dieren bewegen kun je rustig met je camera het onderwerp volgen. Ook wanneer er bv een roofvogel in de boom zat biedt een schommelkop gemonteerd op een raamstatief veel voordeel. Je hebt veel meer flexibiliteit en heb dus meer kans op scherpere foto’s.


raamstatief met Canon 7D en 500mm F4

Zo heb ik opnamen kunnen maken van een Verreaux-oehoe die in de schemering mooi op een tak zat met 1/18 sec. Bij deze wil ik nog een aantal opnames met jullie delen die ik gemaakt heb tijdens ‘onze safari’. Wij verbleven in de volgende rest-kamps: Berg en Dal, Crocodile Bridge en Skukuza. Lower Sabie zat helaas al helemaal vol tijdens ons bezoek. Wij gingen altijd gelijk op pad als de poort van het restkamp open ging. Dat was om 06.00u en net voor zonsopgang. En dan maar hopen dat je met het mooie goudenlicht wild tegen kwam. Soms had je geluk, maar soms had je ook de pech dat de dieren verscholen zaten in de bush. Maar een bewolkte dag hadden we ook. Het was in ieder geval een uitdaging om te proberen mooie opnames te maken. En je moet je zeker niet alleen maar blind staren op de roofdieren of de big 5. Ook kun je hele mooie opnames maken van de vele antilope soorten, apen, gnoe’s en natuurlijk de vele soorten vogels die je tegen komt.


reuzenijsvogel bij de Sabie rivier

vorkstaartscharrelaar in het laatste licht

verreaux oehoe langs de weg bij Skukuza


zonsondergang Kruger NP

Afrikaanse luchten...


olifant neemt een zanddouche


zebra met een lachbui


nijlpaard in Sunset Lake bij Lower Sabie


een kleine nijlkrokodil wacht geduldig op een prooi bij Biyamiti Weir


begroetingsceremonie tussen twee olifanten


Een van de Big 5 langs de weg bij Lower Sabie


impala met roodsnavelossepikker


de gnoe

Op mijn website staan meer nieuwere beelden van de Zuid Afrika reis

2 opmerkingen:

  1. Wat een beelden Ronald. Prachtig!
    En goed om te lezen dat het raamstatief je zo goed bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige beelden laat je weer zien, wat is dit genieten om tegen te komen. De Impala is mijn favo...heel mooi in beeld gebracht. En de tip hoe je dit gemaakt hebt is heel leuk om te lezen..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen