donderdag 24 oktober 2013

Kraanvogeltrek 2013, Going south.....


Afgelopen week na een jaartje afwezigheid, opnieuw naar Duitsland gereden om de daar aanwezige kraanvogels te observeren. Het blijft voor mij altijd weer genieten om de kraanvogels bij het krieken van de dag over te zien vliegen naar hun foerageergebieden. De kraanvogels trekken nu weer van het hoge noorden naar het warme zuiden om de winter door te komen. In de omgeving van Vechta en Diepholz maken ze jaarlijks hun tussenstop om op kracht te komen en bij te tanken. Hun voedsel halen ze van de vele geoogste maisvelden die de omgeving daar rijk aan is. Onderhand ken ik het gebied daar redelijk goed, wat het navigeren een stukje makkelijker maakt. Het fotograferen van de kraanvogels is echter een heel ander verhaal. Ze zijn ontzettend schuw en bij de minste verstoring gaan ze al op de wieken. Ik maak het liefst gebruik van een schuiltentje om dicht op je onderwerp te komen. Dus in het donker een geschikt plekje opgezocht langs een gemaaid maisveld. Dan als het licht aan de horizon wordt komen de eerste kraanvogels met hun karakteristieke geluid aangevlogen, weer een kippenvelmomentje! Helaas werkten ze dit keer ook niet echt mee, een paarje met twee jongen landden wel voor mijn tentje, maar eigenlijk nog te ver weg voor goede opnames. Uiteindelijk nog gewacht , maar tervergeefs... Dus de boel maar weer ingepakt en gepoogt om vanuit de auto wat opnames te maken. Veel wachten en geduld heb je nodig om een beetje resultaat te boeken. De 'kraanvogel in maisveld' foto heb ik onderhand wel en ga voor vliegbeelden. Vooral als ze landen en de vleugels dus spreiden is een mooie pose. Uiteindelijk toch wel wat opnames kunnen maken die dag waar ik tevreden me ben. Hier een aantal die ik met jullie wil delen.
De opnames zijn gemaakt met een Canon EOS6D en 7D icm 500mm en 1.4II converter.

ps: volgende bericht gaat weer over mijn Noorwegentrip.










2 opmerkingen:

  1. 22 november 2013: de hele dag 'getrompetter' van kraanvogels rond ons huis in de Eifel. Geweldig. Jammer genoeg was het heel mistig, maar toch heel bijzonder om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen