woensdag 7 januari 2015

Reeën in het Beuninger Achterveld

Op de einde van 2014 ben ik er nog een ochtend op uit getrokken om de klapekster te spotten die zich jaarlijks in de winterperiode in het Beuninger Achterveld ophoud. Eindelijk werkte het weer een beetje mee, geen regen en harde wind. Dit kleine maar mooie heidegebied ligt tegen de Duitse grens tussen de Lutte en Denekamp. Eenmaal in het gebied had ik de klapekster al gauw met de verrekijker gespot. Op een jeneverbes zat hij op de uitkijk, maar lang bleef hij niet zitten en vloog uiteindelijk naar een berkje verder op. Op een gegeven moment zag ik een vluchtende sprong reeën  het aangrenzende weiland oversteken. Deze waren opgeschrikt door wandelaars met loslopende honden. Omdat ze in mijn richting kwamen zocht ik een beschut plekje waar ik een vrij uitzicht zou hebben op de reeën, mochten ze zich laten zien. Vlug mijn camera op statief geplaatst en gewacht op de dingen die komen gaan. En ja hoor het geluk was aan mijn zijde en zo kwam even later de sprong van 4 reeën mijn kant opgelopen en kon zo enkele opnames maken van deze prachtige dieren in wintervacht. Toch nog een geslaagde ochtend geworden in het veld!


                                      Klapekster op de uitkijk in een berk


Reegeit in heideveld




Geen opmerkingen:

Een reactie posten