vrijdag 29 juli 2016

Dassen

Dit voorjaar heb ik redelijk wat tijd gestoken in het observeren van dassen. Bij mij in de buurt zijn wat dassenburchten oa op natuurgebieden van Natuurmonumenten. Hier heb ik in overleg met de boswachter toestemming om deze gebieden te betreden. Bij een burcht had ik vorig jaar ook al succes gehad en kon zo al eens moeder das met haar twee jongen fotograferen.
Bij dezelfde burcht ging ik nu weer kijken. Dassen observeren is een kwestie van geduld, geluk en een lange adem. Er zijn veel factoren die bepalend kunnen zijn voor succes, maar ook voor weer niet zien van een das. Nederlands grootste roofdier heeft namelijk een uitstekend reukvermogen en gehoor en bij het minste onraad duikt hij weer in zijn burcht of komt er zelfs helemaal niet uit. Dus je moet vooral zorgen dat je uit de wind blijft en geen geluid maakt. Zo kon ik dus een aantal pogingen staken omdat de wind draaide/verkeert stond of omdat de boer met zijn trekker bezig was op het aangrenzende land. Maar gelukkig zat het ook een aantal keren mee en kon ik opnames maken van dit prachtige dier. Dit jaar had ze drie jongen op de wereld gezet. Meestal kwamen ze net voor zonsopgang de burcht uit, maar een tweetal keer waren ze vroeger actief, wat natuurlijk gunstig was i.v.m. de lichtomstandigheden. Voor deze omstandigheden heb ik dan ook een Canon 5Dmk3 aangeschaft, die wel om kan gaan met deze soms wel moeilijke lichtomstandigheden. Vaak zat je met 3200 iso te fotograferen, maar gelukkig ook wel eens met 1600/2500iso wat beter is voor de beeldkwaliteit. Onderstaande opnames zijn gemaakt met 300mm f4 en 500mmf4 vanaf statief.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten