vrijdag 23 februari 2018

Koude februari nachten

Het heeft even geduurd, maar uit eindelijk daalde het kwik een keer flink onder het vriespunt. Met deze voorspelling worden niet alleen de schaatsers nerveus, maar ook de natuurfotografen. Door deze omstandigheden kun je weer winterse beelden maken van oa berijpte sneeuwklokjes, bevroren vennen etc.  Ook ik kan dan de weerstand niet weerstaan om er op uit te trekken om wat beelden te schieten. Zo ging ik op een koude ochtend voor zonsopgang naar het Oortven bij Stroothuizen om daar de mooie berijpte en bevroren vennen vast te leggen. Juist voor zonsopgang, omdat dan de lucht soms erg fraai kleurt en de rijp nog aanwezig is. Deze ochtend werkte alles mee en kon zo verschillende composities maken. Heb hier gebruik gemaakt van een 0.6 soft ND Grad filter om de lucht 'tegen te houden' .
Koude nachten betekend ook vaak helder en dus sterren kijken! In diezelfde week ben ik ook een keer er op uit getrokken om de sterren en Melkweg te fotograferen. Op locatie, een inmiddels bevroren ven in het Haagse Bos bij Losser heb ik gebruik gemaakt van een led-panel om de omgeving iets op te lichten. Een oranje filter voor de lamp voorkomt een afwijking in de kleurtemperatuur. Normaal maak ik een enkele opname (heb ik nu ook gedaan), maar heb nu meerdere opnames vlak achter elkaar gemaakt met een kortere belichtingstijd en hogere iso-waarde. Normaal belicht ik bijna altijd met 6400 iso met f2.8 en 25 sec. Nu heb ik zo'n 9 opnames gemaakt met 8000iso en 13 sec bij f2.8 . Deze opnames voeg ik samen met het programma Stary Landscape Stacker om zo scherpere sterren te krijgen bij aanzienlijk minder ruis! Ik ben nog aan het experimenteren, vooral met de nabewerking, maar vooralsnog ben ik niet ontevreden met het resultaat..
Hier een paar opnames gemaakt tijdens de koude februari perioden.


                                          Zonsopkomst bij het Oortven


                        De melkweg boven een bevroren ven in het Haagse Bos bij Losser

                                          Een koude en heldere nacht , De Bardel bij Losser

3 opmerkingen: