zaterdag 6 oktober 2012

Nationaal Park Harz

Zo, het heeft even geduurd om weer een bericht hier te plaatsen, maar we waren op vakantie. Dit jaar zijn we 3 weken naar Duitsland geweest om er vakantie te vieren. Dit keer geen Afrika, maar nu dichter bij huis wat wel zo makkelijk is met een dochtertje van 9 maand. We hadden een huisje gehuurd in de Eifel ,Sauerland en Harz. Af en toe heb ik tijd kunnen vrijmaken om er op uit te gaan om te fotograferen.  De Harz is het noordelijkste middelgebergte van Duitsland. Hier leven edelherten, reeen, wilde zwijnen, wilde katten en lynxen. De lynx is in het jaar 2000 geherintroduceerd, nadat in 1818 het laatste exemplaar was doodgeschoten. 4 lynxen zijn te observeren in een 1 hectare groot verblijf op de Rabenklippe bij Bad Harzburg. Hier heb ik een aantal opnames van de lynx gemaakt. 

De Rabenklippe






















 
De hoogste berg met 1142m in de Harz is de Brocken. Hier ontspringt de Ilse, een mooi beekje dat door het Ilsedal vlak bij Ilsenburg stroomt. Hier heb ik een aantal opnames van gemaakt. Vooral straks als de herfst het hoogtepunt bereikt heeft, zullen de kleuren prachtig zijn. Langs dit beekje leeft ook een bijzonder dier, namelijk de vuursalamander. Dit diertje is in Nederland bijna uitgestorven en is alleen nog in Limburg waar te nemen. Hij is dan ook beschermt.
Tijdens mijn wandeling langs de Ilse heb ik toch nog enkele exemplaren gezien. Moeilijk om er goede opnames van te maken vanwege de lichtomstandigheden, het was erg donker. Helaas was had ik ook de macrolens vergeten, dus moest mij behelpen met mijn 70-200mm. Balen natuurlijk, want de macrolens is veel lichtsterker en je komt niet dagelijks zo'n zeldzaam diertje tegen. Gelukkig lieten ze zich aardig goed fotograferen, dus heb er een aantal acceptabele opnames aan overgehouden.

De Ilse in het Isetal
Vuursalamander








Meer opnames op mijn website

4 opmerkingen:

  1. Maar je kan wel zien dat je op een mooi plekje bent geweest. Prachtige opname's weer gemaakt.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ronald,

    Ben zelf al wel in de Eiffel en heel vroeger in het Sauerland geweest maar dit is anders ook een erg fraai gebied zeg. Jammer van de macrolens! Wat een prachtig dier; verwacht je eerder in de tropen zo'n geelzwarte combi.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie reacties!

    @Robert: Heb de Harz ook gecombineerd met de Eiffel en het Sauerland. Ook mooi, maar de Harz is ruiger en mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie! Wat is een lynx een prachtig beest he. De beek foto's zijn ook erg mooi gefotografeerd en leuk de vuursalamander bij de boom. Dan zie je even hoe groot hij is en in zn omgeving. Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen