zaterdag 7 april 2018

Vogelen op de Sallandse Heuvelrug


Dit jaar stond een reis gepland naar Noorwegen/Finland die ik gewonnen had met de Rootsfotowedstrijd. Helaas was ik de enigste deelnemer en is deze reis geannuleerd, balen natuurlijk want daar gaat mijn kans om oa barmsijsen te fotograferen... Nu heb ik inmiddels wel een alternatief geboekt (Spitsbergen) maar daar over later meer...  Maar er waren ook barmsijzen en zelfs witstuitbarmsijzen gespot in Nederland. Toen ik een keer in de buurt was van de plek waar ze zich ophielden waren ze die dag niet meer gezien. Heb ik weer! Ik was niet de enige, Arjan Troost was er ook en zo doende kwam ik met hem in gesprek. Hij vertelde dat er ook wel barmsijzen zijn bekende vogelhut bezoeken, die hij bezit en verhuurt op de Sallandse Heuvelrug. Maar zoals zo vaak met vogelhutten, ze zijn vaak verhuurt en is een spontaan bezoek dus niet mogelijk. Nu was er een plekje vrijgekomen en heb zo deze beschikbare optie maar gelijk opgenomen. Toch niet voor niets naar de barmsijzen geweest ... En zo zat ik dus op 20 maart lekker comfortabel in een luxe en fraaie vogelhut op de Sallandse Heuvelrug. Rond zonsopgang was ik aanwezig en de waterplas voor de hut was bijna geheel bevroren. Een klein wak was nog aanwezig, waar dus mooi de vogels konden drinken en badderen. Doordat de hut lager geplaatst is dan de waterbak heb je een fraai laag standpunt voor mooie intieme opnames. Het zou die dag wolkenloos blijven wat dus een uitdaging is om goed (over) belichte opnames te kunnen maken. Dit viel achteraf reuze mee, het gaf juist de nodige sfeer aan de foto's mee in de vorm van fraai licht en kleuren. Die dag was gelijk een testcase voor mijn nieuwe (occasion) Canon 7mk2 . Nou geen spijt van deze update hoor! Wat snel is deze camera en voor je het weet is je geheugenkaart weer vol... Ook de vogels werkten erg goed mee, zelf de bramsijs liet zich een aantal keren fraai vastleggen. Andere fraaie gasten waren oa de kruisbek, keep, appelvink, sijs, zwarte mees en de fotogenieke eekhoorn. Helaas liet de kuifmees zich niet zien en blijft dit voorlopig voor mij nog steeds een wenssoort.. Ach ja je moet wat te wensen over houden toch! Al met al was het een dag genieten in deze fraaie vogelhut. Hier onder een aantal opnames van die dag. Meer opnames zijn te zien op mijn website!

                                           
                                                   kruisbek (man)

                                                  grote bramsijs
     
                                                merel

                                              appelvink (man)

                                              kruisbek. (man)


                                              sijs (man)

                                                eekhoorn

                                                grote bramsijs

                                              kruisbek (vrouw)

1 opmerking: