donderdag 25 november 2010

Uitwaaien op Texel



Het weekend van 12 t/m 14 november stond het jaarlijkse uitje met de VWG Losser weer op het programma. Voor de 2e keer werd Texel gekozen als bestemming, vanwege de vele soorten vogels die je hier in de trektijd kunt waarnemen. En als fotograaf kun je je op Texel ook uitleven. Fraaie landschapsopnames kun je hier maken en natuurlijk de vogels die je hier ziet vormen een onderwerp. Ik had een auto gehuurd zodat ik mooi rustig mijn gang kon gaan op het eiland en de vogelaars ongestoord hun waarnemingen konden doen. Zij struinen het hele eiland af om zo veel mogelijk soorten te zien. Als fotograaf wil je juist lekker rustig wachten op de dingen die komen gaan. De weersvoorspellingen waren niet al te best voor het weekend. Vooral voor vrijdag werd hevige storm voorspelt die gepaart gaat met de nodige neerslag en harde wind. Later zou de wind in kracht afnemen en er zelfs ruimte zijn voor de zon! Op de heenweg zijn we langs de Friese meren gereden om de daar aanwezige kleine rietganzen te zien.In de buurt van Oudega spotte ik een grote groep kleine rietganzen en kolganzen in een weiland.


Nadat ik enkele opnames gemaakt had van deze wintergasten ben ik maar weer verder gereden over de afsluitdijk om in Den Helder de veerboot naar Texel te nemen. Inmiddels hoorde ik op de radio dat de oa veerdienst naar Terschelling uit de vaart was genomen vanwege de storm die over Nederland raasde. De overtocht naar Texel viel achteraf wel mee. Eenmaal op het eiland aangekomen maar gelijk doorgereden naar onze uitvalsbasis in Den Burg. Met de VWG hadden we daar een onderkomen afgehuurd. Zaterdag vroeg er op uit gegaan om landschapsopnames te maken tijdens de zonsopgang. De zon zat helaas achter een dik wolkendek, maar heb toch nog wel enkele opnames kunnen maken op het strand bij de vuurtoren en bij de Volharding.

Ondanks de zeer harde wind heb ik toch een paar opnames gemaakt vanaf het strand. Zo kon ik mooi grote mantelmeeuwen fotograferen boven de branding. Ook liepen er een paar drieteenstrandlopers die ook zichtbaar moeite hadden met de harde wind. Na een tijdje werd het mij ook te gortig en om mijn apparatuur niet helemaal te laten zandstralen ben ik weer terug gegaan naar de auto.



Natuurlijk werden de bekende fotoplekken als Ottersaat, Dijkmanshuizen, De Petten en Wagejot niet overgeslagen. Hier kon je mooi de vele soorten eenden fotograferen zoals de: wintertaling,smient,slopeend en bergeend. Bij Waal en Burg kon ik nog genieten van een slechtvalk die aan het jagen was. Ook was het prachtig om te zien hoe duizenden goudplevieren over het eiland vlogen. Kortom het was weer een geslaagd weekendje weg met de VWG.



1 opmerking:

  1. Ik zie al dat er bij jou ook volop mooie eendensoorten te vinden zijn. In de ijssel bij ons ook veel zaagbekken, wat nonnetjes, krakeenden en ontelbaar veel kuifeenden. Maar ook wel een paar keer een stel dodaarzen. Mooi fotowerk...

    BeantwoordenVerwijderen