maandag 8 november 2010

Ze zijn er weer !


De kraanvogels, onderweg van hun broedtplaatsen naar hun overwinteringsgebieden, maken vele duizenden kraanvogels een pauzestop in de Diepholzer Moorniederung. Dit is een goede plek relatief dicht bij huis om deze prachtige vogels te observeren. Elk jaar in de herfsttijd is het weer een belevenis om de grote groepen kraanvogels van de overnachtingsplaatsen in de veengebieden naar de fourageerplaatsen rond de akkers te zien vliegen. Vooral bij zonsopkomst is het een prachtig schouwspel om de grote groepen kraanvogels te observeren, helemaal wanneer de lucht ook nog fraai gekleurd is door het eerste zonlicht. Ook het geluid dat ze produceren maakt het een belevenis. Ook dit jaar wil wil ik deze gebeurtenis niet missen en check ik dus eind oktober al de website van de Diepholzer Moorniederung waar alle informatie opstaat. Toen er vorige week zo'n 30.000 geteld waren begon mijn bloed dan ook weer sneller te stromen en ging dan ook weer een kijkje nemen. 'S morgens zeer vroeg mijn spullen gepakt en op pad gegaan om voor zonsopgang op mijn fotostek te zitten. Had namelijk al de vorige keer een paar plekken op mijn GPS gezet, zodat ik niet in het donker hoef te zoeken. Kraanvogels zijn erg schuw en dus moet je al op je plek zitten voordat ze komen, anders maak je geen kans. Eenmaal op de plek aangekomen kwam ik tot de ontdekking dat het mais nog op de akker stond. Dus moest ik improviseren. Ik had nog een minuut of tien voordat de zon opkwam om een alternatief te zoeken. Een kilometer verderop ben ik maar gaan zitten onder een camouflagenet in een sloot, die al redelijk vol stond met water... Ondanks de redelijk goede weersverwachtingen viel een mooie zonsopgang tegen. Er kwam wat sluimerbewolking opzetten wat ook gevolgen had voor de belichting. Ik had mijn 1.4x converter namelijk ook nog voor de 500mm lens geschroeft, dus moest ik mijn iso instelling wat verder omhoog schroeven. En zo kon ik mijn eerste opnames van de kraanvogels maken die dag. Toen na twee uurtjes zitten de kraanvogels werden verstoord door een fietser met hond kon ik mijn spullen weer bijeen pakken en teruglopen naar de auto. De rest van de dag heb ik nog enkele opnames kunnen maken vanuit de auto. Dit is ook een goede manier om deze schuwe vogels te fotograferen. Meestal als je rustig aan komt rijden, blijven de kraanvogels wel staan, maar als er eentje opvliegt gaat de rest van de groep ook. Je wilt dat juist voorkomen omdat ze dan onnodig energie verliezen. Deze hebben ze juist nodig om de volgende reis te maken naar hun overwinteringsgebieden. In de loop van de dag werd het weer minder en begon het zelfs te regenen. Toch heb ik nog een aantal opnames kunnen maken waar ik tevreden mee ben en hier met jullie wil delen. Inmiddels zijn er al zo'n 50.000 kraanvogels in de Diepholzer Moorniederung, maar gezien de weersverwachting is een tweede bezoek nog niet aan de orde en zal ik het voorlopig met deze opnames moeten doen.









3 opmerkingen:

  1. Wat een enorme belevenis lijkt me dit. Heel gaaf om je belevenis door te lezen + de voorbereiding die er vooraf nodig is om zulke prachtige opnames te maken.

    Het is zeker weten de moeite waard geweest.

    Ik geniet hier alleen maar van.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Ronald
    Wat een prachtige serie van de Kraanvogels
    heel erg mooi dan word je moeite toch weer beloond
    Groetjes Janny
    P.s kwam vis Remco op je blog terecht

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je vroege opstaan is zeker beloond. Wat een belevenis om dit mee te mogen maken. Prachtige foto's gemaakt. Dank je wel voor het delen hiervan.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen