zondag 26 februari 2012

Kruiend ijs

Nu lijkt er dan toch een einde aan de winter te zijn gekomen. De temperaturen zijn weer boven het vriespunt. Toch was het even een koude en heftige winter met bijna een elfstedentocht. Bij ons in Twente was het helaas niet spectaculair voor wat de fotografie betreft. Geen mooie rijp of een dik pak sneeuw. Ook was de Waddenzee mooi dichtgevroren en later wanneer de ijsbrekers hun werk gedaan hadden, leverde het mooie foto's op van kruiend ijs aan de kust. Zo zag ik een aantal mooie foto's op diverse weblogs en fora voorbij komen van kruiend ijs aan het Ijsselmeer en Waddenzee. Geinspireerd door al die fraaie opnames begon het bij mij ook te kriebelen om wat van die natuurbeleving mee te pikken. Alleen door allerlei omstandigheden kon ik niet eerder wat tijd inplannen. Afgelopen vrijdagmiddag ben ik toch maar even op pad gegaan richting het Ijsselmeer. HHet meeste ijs was inmiddels gesmolten en het was dus nog even zoeken naar een geschikte locatie. Bij Lelystad was het ijs al weg, dus maar verder gereden naar Urk. Daar aangekomen zag ik nog wat kruiend ijs liggen langs de kust. Het weer was bewolkt en het begon inmiddels wat licht te regenen, wat het fotograferen niet makkelijker maakt. Telkens moest ik met een doekje wat regendruppels wegpoetsen van het ND-filter. Toch was het nog de moeite waard om wat foto's te nemen. Erg fraai om de kleuren van het ijs te zien en diverse vormen. Hieronder een aantal opnames van die middag. De volgende winter ga ik zeker eerder op pad om dit fraaie natuurgeweld te fotograferen.







3 opmerkingen:

  1. Hallo Ronald,

    Blijft een bijzonder mooi natuurverschijnsel. Je hebt er een paar fraaie beelden aan over gehouden.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hadden elkaar wel tegen kunnen komen..;-)Je hebt iets meer aangedurft, wij zijn het ijs niet op geweest. Daar maak je wel de mooie plaatjes. Ik heb genoten van deze winter, en ik ben de winterse beelden aan het bewerken, ik zit voorlopig wel even na te bibberen..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen