vrijdag 17 augustus 2012

Wespspin


Tijdens een van de bezoekjes aan het Duivelshof om heideblauwtjes te fotograferen, stuitte ik op een wespspin. Ik zag gelijk dat het om een wespspin ging vanwege het herkenbare zigzag web. De spin zelf is ook zeer herkenbaar natuurlijk door het mooie zwart/geel gekleurde lijf. Het betreft een vrouwtjes wespspin, die aanzienlijk groter is en ook zo van kleur is. Vrouwtjes worden ongeveer 15 millimeter lang, gemeten van de kaken tot aan de punt van het achterlijf, door de grote dikke poten lijkt de spin aanzienlijk groter. Mannetjes zijn dofbruin en veel kleiner, ze worden maximaal 5 millimeter.  De spin wordt ook wel eens tijgerspin genoemt, maar zijn officiele naam is wespspin. De wespspin is één van de grootste Europese spinnen. Vanaf statief met mijn Canon 20D en Tamron 90mm  f2.8 macro heb ik een paar opnames gemaakt van deze fraaie spin.


1 opmerking:

  1. Deze prachtige spin, ontdekte ik in juli/augustus 2014 in Uithuizen(Gron.)
    Steeds vaker ook in het noorden van Nederland waargenomen. Oorzaak denk je aan warmere zomers,klimaat verandering.

    BeantwoordenVerwijderen