dinsdag 26 juni 2018

Amazing Ameland

Net zoals vorig jaar hebben we tijdens de voorjaarsvakantie een weekje doorgebracht op het waddeneiland Ameland. Het was nu de 3e keer dat we het eiland bezochten. En drie keer is scheepsrecht wordt wel eens gezegd, nou dat geld voor mij dan voor de roodhalsgans ! Op Ameland worden ze in de trektijd altijd wel gespot en ik had ze zelf ook wel gezien, maar een goede foto zat er telkens niet in, tot afgelopen bezoek dan. Dus wat dat betreft begon deze vakantie goed. Door langzaam sluipend het weiland in te tijgeren kon ik zo deze prachtige soort tussen de vele brandganzen dicht benaderen. Verder heb ik door wat rond te rijden nog wat leuke soorten kunnen fotograferen in een fraaie setting zoals tureluur, graspieper, grutto en parende scholeksters. Zelfs de bruine kiekendief werkte een keertje mee na herhaaldelijk posten bij het vliegveld waar zich jaarlijks een paartje ophoud. Had zelfs het geluk een reebok mee te pakken die even uit de dekking kwam. Je ziet ze niet erg vaak, reeën op Ameland! Nu was ook de kant van de Waddenzee goed te bereiken na een paar jaar werkzaamheden aan de dijk. Deze werd verstevigd om het eiland te beschermen tegen het wassende water. Ook heb ik me weer bezig gehouden met landschapsfotografie, waar je je op Ameland je hart kunt ophalen. Het was zelfs nieuwe maan tijdens mijn bezoek en het was helder, dus ideaal voor nachtfotografie. Dus ben ik overdag maar vast een paar plaatsen gaan scouten om beslagen ten ijs te komen in de nacht. Geweldig om zo'n sterrenhemel te ervaren, zeker hier op Ameland vanwege de weinige lichtvervuiling. Door de warme dagen tijdens ons bezoek was er zelfs zeevonk waar te nemen! Het was zelfs een paar dagen helder, dus kon zo mooi op meerdere locaties mij uitleven om de melkweg vast te leggen! Natuurlijk heb ik ook opnames gemaakt op het strand en lekker zitten spelen met verschillende sluitertijden voor wat dynamische beeld. Kortom het was weer een zeer geslaagd weekje Ameland wat weer te snel voorbij is gegaan....
Hier wat beelden die gemaakt zijn tijdens die week. Op mijn website ga ik deze beelden aanvullen...
                         
                                                       Roodhalsgans

Grutto tijdens zonsondergang
                                               
                                                        Bruine kiekendief

                                                       Tureluur in typische poldersetting

                                                    Rosse grutto's boven het wad

                                                Panoramabeeld Melkweg

                                               De melkweg boven het dijkwachtersmonument

                                                  Heldere sterrennacht

Blauwe uurtje aan de Noordzee


                                                           Brandganzen op de dijk



3 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige platen Ronald. Hoog niveau, inspirerend. Groetjes John!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je John, erg leuk om te horen! Heb nog meer foto's ' op de plank' liggen, dus kom gerust nog eens langs!
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's. Ik lees je berichten altijd met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen